غول گرافیک دنیا فتوشاپ

غول گرافیک دنیا فتوشاپ

همه چیز در فتوشاپ و برنامه های ادوبی
غول گرافیک دنیا فتوشاپ

غول گرافیک دنیا فتوشاپ

همه چیز در فتوشاپ و برنامه های ادوبی

قلعه مارکوه کجاست؟

     قلعه مارکوه کجاست؟     


قلعه مارکوه , یکی از دیدنی های وصف ناپذیر مازندران

 شاید نام آن برای شما آشنا باشد، امروز تصمیم گرفتیم یکی از مناطق دیدنی در شمال ایران را به شما معرفی کنیم،  شاید شما به دیدن آثار تاریخی و بناهای قدیمی زیادی رفته باشید. اگر شما علاقه زیادی به دیدن آثار به جا مانده از گذشته مانند قلعه مارکوه، در دل طبیعت دارید  Melk20.com دیدن قلعه مارکو را به شما پیشنهاد می کند.

  قلعه مارکوه در شمال

شاید فکر کنید سیصد تا پله را بالا رفتن کار هر کسی نباشد. توی نگاه اول آن پله های باریک و پر تعداد آدم را دچار تردید رفتن و نرفتن می کنند. اما همین که تصمیم به بالا رفتن می گیرید کلا نظرت در مورد همه چیز و مخصوصا سختی راه عوض می شود.از همین پله اول پوشش گیاهی لابه لای پله ها و سبزی های معطر کوهی که در حاشیه پله ها روییده است حواستان را پرت خودشان می کنند و به شما انگیزه بالا رفتن می دهند. فقط کافیست یک برگ کوچک ازآنها بکَنید و بو کنید. از عطر این سبزی های کوهی میشود شمال را نفس کشید!

بالا  رفتن از پله ها

به ارتفاع کم هر پله اگه نگاه بیندازید صعود برایتان راحتتر می شود و به تدریج با پدیدار شدن چشم انداز کوه های اطراف همه چیز برایتان لذت بخش تر می شود.

تا پله های صدم و صد و پنجاهم، اطرافتان پر از کوه های سبز و پوشیده از درخت است. برای کسانی که در مناطق کویری کشور زندگی می کنند دیدن کوه های پوشیده از درخت تازگی دارد.




پوشش گیاهی کوه مارکوه

پوشش گیاهی این کوه ها عمدتاً از درختان "راش" ، "ممرز"، "افرا" و "توسکا" تشکیل شده است. درختانی که با به هم پیوستنشان انگار دست به دست هم داده اند و به نوعی دارند از کوه و فرسایشش جلوگیری می کنند.


آب و هوای مارکوه


هر چه بالاتر بروید تغییر جریان هوا را به خوبی می توانید احساس کنید. هوای مرطوب و شرجی شمال رفته رفته جایش را به هوای خشک و کوهستانی می دهد و لذت نفس کشیدن هوای پاک و سبک را برایتان دو چندان می کند.بین راه یک سری نیمکت سیمانی تعبیه شده و کسانی که در طول مسیر خسته شده اند می توانند از آن استفاده کنند و البته کنار هر کدامشان یک سطل آشغال هم هست برای هر چه بیشتر پاکیزه نگه داشتن محیط و طبیعت آنجا.
با دیدن دژ قلعه بعد از سپری کردن حدوداً دویست پله، انرژی برای ادامه مسیر پیدا می کنید.

موقعیت قلعه مارکوه نسبت به شهرهای اطراف

ارتفاع بالای این منطقه نسبت به شهرهای اطراف مثل رامسر، منظره زیبایی از کوه و دریا را برای چشم شما به ارمغان خواهد آورد. وقتی کم کم چشمتان به طبیعت زیر پایتان می افتد تازه می فهمید که چرا شمال ایران به تنهایی جور خشکی کل ایران را به دوش می کشد!
بیشترین رنگی که چشمتان را پر می کند رنگ سبز زمین ها و کوه های پوشیده از گیاه و درخت است و همچنین در قسمت انتهای چشم انداز، رنگ آبی دریای زیبای خزر.
از این زاویه دیدن قطعه های منظم زمین های کشاورزی و شالیزارهای ساخته دست انسان در نوع خودش بسیار جالب و لذت بخش است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا ۵۰۰ متر است.

علت نامگذاری قلعه مارکوه

در طول مسیر موضوع دیگری که شاید فکر شما را به خودش مشغول کند اسم این قلعه هست. قلعه مارکو بر روی کوهی به همین نام واقع شده. اینکه چرا اسم "مارکو" را به این ارتفاع زیبا دادند خودش مقوله ی جالبیست:
این منطقه در گذشته به نام های دیگری نیز شناخته می شد مانند سعادت کوه، مبارک کوه، قلاچکوه و یا سفالین کوه. جهانگرد روسی "ملگنوف" از این منطقه با نام "قلعه کوه" یاد کرده است.
مردم محلی گمان می کردند که این کوه "مار" زیاد داشته و به همین خاطره که اسمش را "مارکو" گذاشتند. اما این موضوع اصلا صحت ندارد و فقط در حد حرفیست که معمولا به صورت افسانه و یا شایعه بین مردم رواج پیدا می کند.
یکی از دلایل محکم و منطقی این توضیح این است که کلمه "مار" یک کلمه فارسیست و در گویش محلی معنای دیگری دارد. حالا ما به شما می گوییم علت نامگذاری این کوه دقیقا چیست:
اگر یک نگاه دقیق به تاریخ قرن سه، پنج و هشت هجری قمری بیاندازیم متوجه می شویم که این قلعه احتمالا در قرن سه وجود داشته و اون دوره، دوره ای بود که مردم به اسلام روی نیاورده بودند و "مهرپرست" بودند.


در گویش محلی این منطقه مردم از کلماتی مثل "مار"، "مَهَر" و یا "ماهار" برای خطاب کردن مادرشان استفاده می کردند و چون این کوه از جایگاه مقدسی بین مردم برخوردار بود به آن اسم "مارکوه" را دادند.البته در یک سری نوشته های دیگر هم امده که چون مردم این منطقه از قوم "مارد" بودند به این کوه "ماردکوه" هم گفته می شد که به مرور زمان به علت سهولت در تلفظ به "مارکو" تغییر اسم داد.


ورودی قلعه مارکوه کجاست؟

بعد از سپری کردن همه پله ها که حدودا سیصد تایی می شوند به یک مسیر باریک با عرض تقریبا یک متر می رسید که به تازگی سنگ فرش شده و شما رو هدایت می کند به قلعه.
درختچه های شمشاد کوهی، حاشیه این مسیر را تزیین کردند و عطر خوشی از آنها بلند می شود و همه فضا را پر می کند. در ابتدای همین مسیر سنگ فرش شده ی باریک، شما برای اولین بار می توانید چهره ای دقیق تر از قلعه سنگی و قدیمی را ببینید . کم کم متوجه می شوید که چنین مناظری ارزش طی کردن مسیری به مراتب طولانی تر و سخت تر را هم داشت.

ثبت ملی قلعه مارکوه

بعد از طی کردن چند پله دیگر به قلعه می رسید که در واقع از آن سه برج سنگی بلند باقی مانده و یک سری دیواری که نصفه و نیمه این برج ها را به هم وصل کرده. وسعت این قلعه ۶۰۰ هزار متر مربع هست. این قلعه در تاریخ ۲۵اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۴۸۴ به ثبت ملی رسیده است.

با وارد شدن به قلعه در نگاه اول گودالی چاله مانند وسط قلعه نظرتان را به خودش جلب می کند. اولش این طور به نظر می آید که کف قلعه به خاطر نوسانات آب و هوایی دچار فرسایش شده اما در واقع اینطور نیست:

گودال داخل قلعه مارکوه کجاست؟

مردم محلی این منطقه اعتقاد دارند تونلی در این قلعه وجود دارد که در گذشته در مواقع اضطراری، محل رفت و آمد سربازها به روستای نیاسته بود. اما با تحقیقات انجام شده مشخص شد که این موضوع واقعیت نداشته و گودالی که امروزه در وسط قلعه وجود داره منبع آب رسانی برای سربازها بود و کاربرد سردآب داشته است.
متاسفانه شرایط نامناسب این گودال و وجود خزندگان و حشراتی که در آن لانه کردن دو مسدود شدن بخش بزرگی از آن در اثر فرسایش خاک اجازه تحقیقات بیشتر را برای کشف راز و رمزهای ااین گودال به محققان نداده.

مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه

به سنگ هایی که یک زمانی دانه دانه با دست روی هم چیده شدند خوب نگاه کنید. تصور اینکه این قلعه با این وسعت صد سرباز را به راحتی برای زندگی کردن در خودش جای می داد کمی عجیب و البته لذت بخش است. مصالحی که برای درست کردن قلعه به کار رفته عمدتاً سنگ و گچ و ساروج است.


"ساروج" یا "چاروک" از ابتکارات معماران ایرانی در دوران کهن بود. برای درست کردن چنین ماده ای ابتدا خاک رس و آهک را به نسبت سه به چهار با هم مخلوط می کردند و به مدت دو روز خوب ورز می دادند. بعد خاکستر کوره های حمام و پرز های نوعی گیاه به نام "لویی" را به آن اضافه می کردند و با چوب هایی به قطر ده سانتیمتر آن را می کوبیدند.


در همه ساروج های یافت شده از هفتصد سال پیش، از شن، آهک، ماسه و سفیده تخم مرغ استفاده شده . این ملات ارزشمند و سخت به دو صورت گرم و سرد تهیه می شده که از آن برای ساختن آب بند، حوض، سد ،گرمابه و یا بنای خانه ها و طویله ها استفاده می شد.


وصف قلعه مارکوه از زبان میرزا حسن خان اعتماد السلطنه

"میرزا حسن خان اعتماد السلطنه" از رجال دربار عهد قاجار در دوره ناصرالدین شاه و صاحب کتاب های بسیار ی بود که این قلعه را از نزدیک مشاهده کرده بود و این اثر رو در یکی از کتاب هایش اینطور وصف کرده و در موردش نوشته: " در شهر تنکابن کوهی است به نام "مارکوه" که دخمه های متعددی دارد و شب پره های زیادی در این دخمه ها هست که خود را به آدم و چراغ می زنند و مانع وارد شدن به دخمه ها می باشند. بالای این کوه جایی هست به نام "ناقاره خانه" که هرگاه سنگی به آن زده می شود صدایی مثل طبل حادث می شود و تا نیم فرسخ، آن صدا می رود.


دید 360 درجه برج های قلعه مارکوه

با رفتن به بالای برج های قلعه می توانید دیدی ۳۶۰ درجه به اطراف داشته باشید. در قسمت شمال می توانید دریای خزر را مشاهده کنید. همه مناطق اطرافتان مخصوصا شهر رامسر و تنکابن از بالای این برج ها پیداست. با بردن دوربین عکاسی با خودتان سعی کنید لحظه به لحظه ی این صعود شیرین را ثبت کنید.


چه زمانی به قلعه مارکو سفر کنیم؟

بهترین فصول برای رفتن به این قلعه فصل بهار و تابستان است. در تابستان درست است که هوای شرجی شمال کمی آزار دهنده می شود اما در این نقطه از شمال به علت ارتفاع زیاد شرجی هوا کمتراست و از هوای غیر قابل تحمل خبری نیست. در فصل بهار هم همه ی مسیر پر می شود از گل های زرد و قرمز وحشی مثل شقایق.


قلعه مارکوه مکانی خاص برای گردشگری

قلعه "مارکو" در شهر کتالم و سادات شهر به تنهایی پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد و می تواند یکی از مناطق توریستی شناخته شده رامسر به شمار بیاید و به بالا بردن آمار گردشگری در غرب مازندران کمک شایانی می تواند بکند. مسولین شهر رامسر باید به گردشگری جنگلی و ساحلی توجه بیشتری نشان بدهند و در این زمینه فرهنگ سازی کنن و مردم رو با این مقوله به خوبی آگاه کنن.
خوبی سفر به مارکو در فصل بهار و تابستان اینه که می تونید به ییلاقات دیگه ای که در همون اطراف هست هم سری بزنید. جاهای دیدنی مثل جواهرده، جنت رودبار، دریاسر،حاشیه جنگل های دالخانی و دو هزار و سه هزار در تنکابن. این مناطق جزء منطقه هایی هستند که در این فصل ها میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

اگر قصد سفر به مازندران را دارید " melk20.com " به شما پیشنهاد می کند که حتما سری به این جاذبه گردشگری بزنید و این مکان را همراه خانواده از نزدیک ببینید.


حفظ و نگهداری آثار ملی و طبیعی

در آخر به نکته ای اشاره می کنیم که بسیار مهم و ضروری است و آن حفظ و نگهداری این آثار باستانی ارزشمند است.
کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی در این زمینه ید طولایی دارند و سالهاست که برای این موضوع راه کارهای کاربردی و درستی پیدا کردند و برنامه ریزی های دقیق و منظمی رو انجام دادند.
کشور ما از لحاظ کثرت آثار باستانی در نوع خودش حرف زیادی برای گفتن دارد و به شدت پتانسیل جذب گردشگر و مخصوصاً توریست رو دارد.
یکی از راه های کاربردی و بسیار موثر در این زمینه ایجاد تغییر کاربری این آثار باستانی است. سپردن این اثرها به بخش خصوصی از دیگر راه های حفظ و نگهداری این منابع تاریخی ارزشمند است.

نتیجه گیری

کشور عزیزمان ایران از لحاظ دارا بودن آثار باستانی و ملی بسیار غنیست. برای ما مردم ایران این موضوع بسیار حائز اهمیت است. کسب آگاهی بیشتر درمورد این آثار علاوه بر اینکه به ما در حفظ و نگهداری این آثار کمک می کند بلکه می تواند در انتقال این اطلاعات و اهمیت دادن به این موضوع به نسل آینده نقش بسزایی داشته باشد.

آثار باستانی یک کشور هویت ملی و پشتوانه فرهنگی ملت یک کشور است و بازتابی از تمدن، اصالت و ارزش تاریخی آن ها محسوب می شود و آگاه سازی همه مردم از این میراث ارزشمند ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود.
melk20.com  از شما برای خواندن این مقاله تشکر میکند.